Zairah Begum Khan gaf een powerpoint presentatie
gebaseerd op haar afstudeerscriptie voor sociologie der Niet-westerse
Samenlevingen en Sociale en Organisatie Psychologie: Two Faces of Havana,
Identity and Strategy, Youth between the Local and the Global. Zij maakte geen
gebruik van een volledig uitgeschreven tekst. Hieronder volgt een korte
samenvatting door Nathalie Houtermans.
drs. Zairah Begum Khan:
Twee gezichten van Havana. Identiteit en
strategie tussen 'local' en 'global'
Van juli tot en met
december 2001 verrichtte Khan een leeronderzoek in Cuba en meer specifiek in
Habana Centro, in de 'barrio Colón'.
Haar onderzoek richtte
zich op jonge Cubanen, tussen de 18 en 28, in deze wat men hier als
achterstandswijk zou beschouwen, en de wijze waarop zij zich weten te handhaven
in een zeer snel veranderend Cuba. Een Cuba dat haar grenzen steeds meer opent
voor buitenlandse investeerders en vooral buitenlands toerisme. Hiermee wordt Cuba
steeds meer geïntegreerd in het proces van globalisatie, met al haar voordelen,
maar vooral ook haar nadelen, zoals een toenemende polarisatie en een
vernieuwde relatie russen rassen en klassen binnen dit communistische
('Fidelistische') systeem.
De terugkeer naar
locale identiteiten coëxisteert daarbinnen met de integratie in transnationale
netwerken en deze oude en nieuwe tradities vormen samen hybride identiteiten en
creëren moderne opvattingen over 'roots'.
Jonge Cubanen nemen
een specifieke positie in binnen deze huidige verschuivingen. Door hun levensfase
zijn zij vaak de eersten die worden geconfronteerd met de nieuwe mogelijkheden,
maar zijn zij tevens kwetsbaar voor nieuwe sociale problemen. Jongeren in Cuba,
(maar ook in andere gebieden op mondiaal niveau) worden geconfronteerd met een
crisis ten aanzien van hun marginalisatie ten opzichte van bronnen en de
onmogelijkheid om hun aspiraties te verwezenlijken. Als een consequentie
richten zij zich in toenemende mate op niet-institutionele wijzen om eisen te
stellen en zoeken alternatieve wegen om hun noden te vervullen, zoals de
informele economie, prostitutie en kleinschalige diefstal. Zij trekken zich
terug in een alternatieve ruimte van vrije tijd, waarin zij hun eigen
identiteit creëren en hun eigen waarden formuleren.
Hoewel haar onderzoek
veel breder is ging Khan hier, gezien de opzet van de avond, specifiek in op
een van de in haar onderzoek beschreven strategieën die de meeste invloed heeft
op de kunst en cultuur in Cuba, en tevens de meest positieve vorm, daar zij in
staat is om Cubanen een gevoel van eigen waarde te laten behouden: een
Afro-Cubaanse identiteit. Khan maakt zeer duidelijk dat het hier gaat om een
term die Cubanen zelf om meerdere redenen nauwelijks gebruiken, maar die zij
hanteert om de diepgaande invloed van Afro-Cubaanse religies en culturele
uitingen te duiden. Andere strategieën zijn onder andere het zogenaamde
'jineterismo' (- letterlijke vertaling 'Jockey' omdat zij' op de rug van de
toeristen rijden' - straathustlers die zich onder andere bezig houden met
illegale handel en (semi-)prostitutie) en 'trans-nationality' (het gericht zijn
op buitenland, vooral USA).
In de praktijk lopen
verschillende strategieën bij veel mensen door elkaar hoewel er binnen degenen
die zich richten op de ontwikkeling van een Afro-Cubaanse identiteit er de
meesten zijn te vinden die zich kritisch opstellen ten opzichte van het
jineterismo en het klakkeloos overnemen van de westerse waarden. Let wel, het
gaat dan zeker niet om een statische identiteit.
De recente aandacht
voor Afro-Cubaanse cultuur kan enerzijds worden gezien als een sterke uiting
van locale identiteit in de context van toenemende mondiale invloeden in Cuba.
Aan de ander kant, maakt deze locale identiteit deel uit van een mondiale
cultuurindustrie en wordt het geëxporteerd en aangeboden aan toeristen. Deze
nieuwe impulsen kunnen bijdragen aan het bewaren van culturele praktijken.
Echter uitsluitend door het uitoefenen van Afro-Cubaanse gebruiken behouden zij
hun waarde in het dagelijkse leven en gaat het voorbij een functie die
uitsluitend in dienst staat van het bewaren van een traditie.
Tradities en roots
kunnen de basis vormen van een collectieve uitdrukking van een identiteit. In
Colón en onder de jongeren zijn de Afro-Cubaanse wortels op verschillende
wijzen aanwezig: in muziek, dans, religie kleren en andere symbolische
uitdrukkingen van identiteit. Afro-Cubaanse identiteit is echter geen exclusief
deel van hun identiteit. Zij combineren hun eigen opvatting van hun roots met
nieuwe elementen die zij tegen komen en zich toe aangetrokken voelen en
scheppen daardoor nieuwe, hybride identiteiten, zonder overigens een bepaalde,
moeilijk te definiëren basis kwijt te raken.