Simando
Simando
is een representatie in de Afro-Cubaanse religie Regla de Palo - met haar roots
in de Congo delta - van de beslissingen die je in een leven moet nemen, de vele
wegen die je kunt of moet kiezen en de transformatie die je ondergaat door deze
verschillende omstandigheden.
In
een decor van abstracte filmbeelden, gegenereerd door tien (!) filmprojectoren,
werd een choreografie uitgevoerd, gebaseerd op westerse hedendaagse én moderne
Cubaanse dans, op een mix van Afro-Cubaanse religieuze muziek en abstracte
geluidsgolven.
Op
basis van een uitgebreide uitleg van Yonel
Castilla Serrano over de betekenis van 'Simando' en het belang van verschillende
ritmes in Afro-Cubaanse dans en muziek, werd door de Esther
Urlus, Reinier Rietveld en Castilla besloten om vooral te werken met deze
Afro-Cubaanse ritmes. Zo probeerde Rietveld niet alleen om deze ritmes als
uitgangspunt te nemen voor de soundscapes voor de drie verschillende onderdelen
van de performance, maar monteerde Urlus tevens haar beelden op deze ritmes.
Rietveld
gebruikte daarbij samples Afro-Cubaanse muziek (gezang en ritmes), ingebed in
het voor hem zo kenmerkende omgevingsgeluid, zodat het publiek als het ware
werd opgenomen in de performance.
Urlus
werkte met abstracte beelden en met zwart/wit opnames van Castilla die een
aantal basisbewegingen herhaalde. De abstracte beelden werden eveneens
ontwikkeld op basis van indrukken van bewegingen die Castilla maakte in zijn
choreografie.
De
choreografie werd gebaseerd op een personificatie van 'Simando', gebruik makend
van de bijbehorende symbolische bewegingen uit de Afro-Cubaanse dans, maar
volkomen vrij geinterpreteerd: in drie verschillende delen werden verschillende
interpretaties gegeven van de invloeden van een nieuwe (Nederlandse?) omgeving
op in Afro-Cubaanse entiteit.
Deze
indrukwekkende performance culmineerde in een dramatische uittro waarbij de
soundscape langzaam vervaagt in een versterkt geluid van het getik van de
filmprojectoren...
Foto
(V)